VPN: Geo-blokering kan betyde, at du mister værdifuld trafik på din hjemmeside

Hvis du har geo-blokering på din hjemmeside, kan det betyde, at du mister værdifuld trafik. Det er ikke altid, geo-blokering har den ønskede effekt, da mange brugere surfer på nettet med en VPN-klient. Se her, hvordan du undgår at miste værdifuld trafik.

Hvis du driver en hjemmeside, kan det være nærliggende at konkludere, at folk fra udlandet ikke har et reelt formål med at besøge din hjemmeside – især ikke, hvis den er på dansk. Derfor kan det være fristende at geo-blokere ip-adresser fra andre lande end Danmark.

Geo-blokering kan modarbejde formålet din hjemmeside

Når du geo-blokerer, betyder det, at andre ikke har mulighed for at besøge din hjemmeside, når de sidder i udlandet. Det er langt hen ad vejen en god løsning, da det kan blokere for forskellige bots og lignende.

Dog skal du være opmærksom på, at du også sorterer nogle af de brugere fra, som faktisk har en reel interesse i at besøge din hjemmeside – eksempelvis dem, der surfer på nettet med en VPN-klient åben.

I denne artikel får du en række gode råd, som du kan benytte dig af, hvis du vil sikre dig, at du ikke frasorterer de brugere, der rent faktisk har en interesse i at besøge dit website.

Hvorfor overhovedet have geo-blokering på?

Det kan være nærliggende at slå geo-blokering til, hvis du ikke ønsker trafik fra udlandet på din hjemmeside. Alligevel kan det være en dårlig idé, da mange brugere anvender VPN. Spørgsmålet er, om det er det værd at fjerne adgangen for brugere, der anvender VPN.

I stedet kan du gøre brug af andre værktøjer – eksempelvis SiteLok, der er et cloudbaseret sikkerhedsværktøj, som scanner din hjemmeside for sårbarheder som malware. Den kan også fjerne adgangen for bots, så du ikke får besøg af dem på dit website.

Design din hjemmeside til flere sprog

En anden metode, du kan gøre brug af, hvis du ikke ønsker udenlandske brugere på din danske hjemmeside, er at udarbejde flere sprog. Det kan du gøre med et plugin som WPML, Weglot eller lignende services.

Disse plugins gør det muligt at oversætte dit hjemmeside design til udenlandske brugere, så de automatisk videresendes til den sprogversion, der matcher deres land. Du kan enten lade dem vælge selv, eller ud kan identificere deres land på baggrund af deres ip-adresse.

På den måde får du stadig noget ud af trafikken, der kommer fra udlandet, men det kræver naturligvis en ekstra indsats. Derfor er dette primært en god idé, hvis du har mange reelle besøgende fra udlandet, da det naturligvis ikke er en fornuftigt at udarbejde indhold på flere sprog, hvis du blot har besøg af bots fra udlandet.

Geo-blokering indenfor EU’s grænser

I februar 2018 trådte en ny lov i kraft for EU-lande. Ifølge EU er geo-blokering en forskelsbehandling, der forhindrer kunder i at købe varer og tjenester fra andre EU-lande. Derfor er der indført en lov, der gør, at det ikke er tilladt at geo-blokere andre EU-lande ubegrundet.

Formålet med loven er, at det skal være nemmere at handle mellem EU-landene. Det giver forbrugere og virksomheder et bredere udvalg, bedre tilbud og flere muligheder for at handle på tværs af landegrænser, ligesom det øger eksport og import blandt EU-lande.

Det kan altså ikke alene være en dum idé at benytte dig af geo-blokering, da det kan mindske reel trafik fra brugere, der anvender en VPN-klient – det kan også være et brud på den gældende lovgivning i EU, hvilket er strafbart.

Derfor bør du tænke dig grundigt om, før du designer og udvikler en hjemmeside, der blokerer for adgang til din hjemmeside baseret på ip-adresser. Dette gør sig i særdeleshed gældende, hvis du blokerer ip-adresser fra andre EU-lande.